Natuur/wandelcoaching

 

Wandelcoaching, de heilzame werking van de natuur

Wandelcoaching is een vorm van coaching die wandelend in de natuur wordt uitgevoerd en waarbij de natuur actief wordt ingezet. De natuur is een belangrijk onderdeel van de coachingsmethode; elementen uit de natuur worden gebruikt als metafoor, symboliek en spiegel om inzicht te verkrijgen in je problemen en functioneren. Een symbool biedt de mogelijkheid het probleem even uit je hoofd te plaatsen, waardoor je er letterlijk van een afstand naar kan kijken en waardoor ruimte ontstaat om je gedachtes te ordenen en te onderzoeken. In de natuur zijn niet alleen gelijkenissen te vinden met je eigen situatie, maar de natuur geeft ook zintuiglijke sensaties die helpen los te komen van dagelijkse beslommeringen. Zijn en wandelen in de natuur helpt ons dus ervaringen, gedachten en gevoelens in perspectief te zetten.

Waarom wandelcoaching:

De natuur zorgt voor rust, ontspanning en heeft een herstellend vermogen. Je komt letterlijk in beweging. Hierdoor komen je vastzittende gedachten ook in beweging. Tijdens het wandelen worden gelukshormonen en endorfinen aangemaakt, waardoor je je prettiger voelt. Daarnaast reduceert natuur stress. Het bijkomend voordeel ten opzichte van coachen binnen vier muren, is dat het uiten van je gevoelens makkelijker gaat wanneer je naast elkaar loopt dan wanneer je tegenover elkaar zit.

Door de veranderende omgeving kun je beter loslaten en ben je in staat om anders tegen je probleem aan te kijken. Wandelen in de natuur maakt je hoofd leeg, waardoor er ruimte ontstaat om je gedachten te ordenen en te onderzoeken. Je krijgt inzicht in hoe je dingen doet en waarom. Door bewustwording geef je jezelf de mogelijkheid keuzes te maken. Het helpt bij de zoektocht naar jezelf.

  • Je wordt je bewust van wie je bent en welke mogelijkheden je allemaal in je hebt.
  • Je krijgt handvatten om het verlies en het rouwproces te leren aanvaarden en er mee om te gaan.
  • Je leert de kloof te overbruggen tussen wat je overkomen is en wat je zelf (zou) willen doen.
  • Je gaat je heroriënteren op het leven, zodat je je leven opnieuw richting kunt geven en hierin ook uiteindelijk weer zin, betekenis en levensvreugde kan ervaren.

Onderzoek:

Uit onderzoek van de universiteit van Essex blijkt dat een half uur lopen in de natuur depressieve gevoelens met 90% af laat nemen en het zelfvertrouwen laat stijgen. Onlangs heeft Agnes van den Berg, omgevingspsycholoog en hoogleraar Natuurbeleving aan de Rijksuniversiteit in Groningen, onderzoek verricht naar de effectiviteit van wandelcoaching. Ze doet al jaren onderzoek naar natuur, groen en gezondheid en de resultaten zijn veelbelovend.

                                                 ”Een kleine wandeling kan een groot verschil maken.”